Vodafone wil landelijk meedoen met de grote jongens op de markt voor vaste telefonie, internet en televisie.
Het telecombedrijf, dat al tot de grootste aanbieders van mobiele diensten in Nederland behoort, maakte dat vrijdag bekend. Het is broodnodig dat de hegemonie van KPN en de kabelmaatschappijen wordt doorbroken, vindt topman Rob Shuter van Vodafone Nederland.
Vodafone is al zo’n 3 jaar actief op de Nederlandse vaste markt, maar bood zijn diensten tot dusver alleen aan op plekken waar glasvezel ligt. Om het hele land te kunnen bedienen, koopt bedrijf bandbreedte in op het landelijk dekkende DSL-netwerk van concurrent KPN. Binnen 5 jaar wil Vodafone zijn doorgedrongen tot minstens één op de tien huiskamers in Nederland.
,,De mobiele markt in Nederland is zeer competitief. Er zijn vier spelers met een eigen netwerk waarvan er twee landelijke 4G-dekking hebben. Maar op de vaste markt is nog ruimte”, zei topman Shuter tegen AFN. ,,De grote jongens hebben samen 90 procent in handen en de concurrentie is de laatste jaren alleen maar verder gemarginaliseerd.”
Vodafone wil putten uit het klantenbestand en de sterke positie die het al heeft als mobiele provider. ,,Steeds meer mensen willen al hun diensten, mobiel en vast, bij dezelfde aanbieder halen”, zei Shuter. Het bedrijf wil zich met name van de concurrentie onderscheiden met flexibiliteit. ,,Klanten stellen hun eigen pakket samen. Ze nemen internet af, de rest is optioneel”, aldus directeur Gerard Overmars van Vodafone Thuis.
Van essentieel belang voor Vodafone is een ongehinderde toegang tot de infrastructuur van rivaal KPN, omdat het zelf geen landelijk dekkend vast netwerk heeft. Het bedrijf heeft daarover commerciële afspraken gemaakt met KPN, maar rekent volgens de twee bestuurders ook op stappen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
Controlerende belang
KPN wil zijn controlerende belang in glasvezelbedrijf Reggefiber verder uitbreiden. Daar moeten wat Vodafone betreft sterkere garanties tegenover staan dat andere aanbieders tegen gelijke voorwaarden en tarieven toegang behouden tot het netwerk van dat bedrijf. Een intensiever gebruik van het glasvezelnet heeft volgens Shuter ook voordelen voor KPN. ,,Dat drukt de kosten en maakt een snellere uitrol mogelijk.''
De ACM beslist pas over Reggefiber nadat de Europese Commissie zich heeft uitgesproken over de voorgenomen fusie tussen Ziggo en UPC. De deadline daarvoor staat op 3 november.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl